Sidor

Hej!

Välkommna hit till min lilla pysselblogg!
Här serverar jag små och stora projekt med tillhörande glädje, frustration och många tips och idéer.
Jag hoppas du ska trivas i mitt sällskap!

onsdag 18 september 2013

Hemmagjord väv.

För en impulsstyrd pyssling som jag,  är youtube ett fantastiskt verktyg.
Jag tänkte att jag ville prova på pärlvävning men insåg att man behöver en väv då... såklart!
Jag blev lite bedrövad när jag insåg hur dyr den var och tänkte att det borde gå att "snickra" ihop en själv.
På tuben fanns ett par olika inlägg om hur man kan göra och detta är en egen blandning av dessa inlägg.
Jag har använt en liten kartong (ca.30cm), två kammar, två skruvar och tejp att fästa ihop hela härligheten med.
Den blev sannerligen inte snygg, men fullt fungerande.
För att lite snabbt förklara hur jag gör när jag väver ihop pärlorna så följer här en liten söt bildserie.

1. Fäst en bommullstråd med en knut runt skruven i ena sidan och spänn över den genom kammarna till andra sidan. Runda skruven och dra tillbaka igen. Fortsätt till önskad bredd. Fäst med en ny knut och klipp av. 
2. Knyt en ny tråd på tråden längst till höger och trä upp pärlor. Jag trär upp nio pärlor eftersom jag har tio trådar i väven.
Lägg pärlraden under vävtrådarna och tryck upp dem i mellanrummen. Trä sedan genom nålen i pärlorna igen. Tadaaa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar