Sidor

Hej!

Välkommna hit till min lilla pysselblogg!
Här serverar jag små och stora projekt med tillhörande glädje, frustration och många tips och idéer.
Jag hoppas du ska trivas i mitt sällskap!

söndag 26 januari 2014

Gojs och mojs

Hej!

Idag har jag testat lite olika recept på geggamoja!

Jag vet att det låter lite knäppt, men det är det inte...

Jag såg en lång lista över en massa olika sorters lekdeg och kände att jag ville prova lite.
Leo och hans kompis Mio fick bli min 
testpanel och vi testade två olika varianter idag.

Den första kallades "Bubble dough"
Jag vet inte varför, för den bubblade inte, men det blev riktigt skön konsistens på den!
Naturligtvis kan man sätta lite färg på den med karamellfärg, men vi körde naturellt idag. 
Det enkla receptet lyder:

4dl potatismjöl el. Maizenamjöl
2dl diskmedel
2tsk olja

Bara knåda ihop ordentligt så har ni en riktigt mjuk och härlig deg att gojsa med och lukta på!
Betyg: 4 av 5

Den andra varianten vi provade var 
"Cloud dough". Den kan ni också färga, men då får ni använda smulor från vaxkritor istället för karamellfärg.
Det är ju inte riktigt en deg som ni ser... Men den var underhållande att greja med 

8dl vetemjöl och 1dl babyolja är allt som behövs för att fixa  till den här röran!

För även om det nästan gick att bygga ett mjölslott, så smulade det sönder lite för lätt och spred sig lite väl mycket över golvet.
Betyg: 2,5 av 5

Så var ingredienserna slut och vi fortsätter att testa gegga en annan dag.

Så länge kan jag rekommendera er att göra lite bubbeldeg. Själv kommer jag iaf aldrig att betala dyrt för play doh igen.

1 kommentar:

  1. Bra tips på den första. Sånt har jag alltid hemma.

    Kram kram

    SvaraRadera